Meteen naar de inhoud

Speelkwartier alleen voor kinderen? Natuurlijk niet!

#1maandanders gaat over werken aan vitaliteit. Elke maand doe ik iets anders om mijn vitaliteit te verbeteren.

Het sporten oppakken na mijn zwangerschap in de donkere wintermaanden loopt niet heel vlotjes. Vaak zit ik na het avond eten moe op de bank. En van op de bank hangen, word je niet vitaler. Al lijkt het natuurlijk lekker relaxt. Echt bijkomen doe je er niet van. Herkenbaar? Lees dan vooral verder.

Daarom deze maand: ontspanning door inspanning.

Ben ik de gemiddelde Nederlander?
In Nederland hebben we een norm. Voor iedereen die het nog niet weet de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Die norm zegt niks over sportiviteit of uithoudingsvermogen maar is bedoeld om aan te geven hoeveel je moet bewegen om je gezondheid op lange termijn op peil te houden. Of misschien beter gezegd de kans op goede gezondheid gunstig te beïnvloeden.  Want gezondheid kan je niet afdwingen maar wel beïnvloeden denk ik.

Volgens de NNGB is een individu actief als hij/zij tussen de 5-7  dagen per week ten minste 30 minuten matig intensief lichamelijk actief is, en hij/zij is inactief als het op geen enkele dag van de week ten minste 30 minuten matig intensief lichamelijk actief is. Naar schatting voldeed in 2011 ongeveer 58% van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder aan de NNGB. Het percentage inactieve volwassenen is gedaald van 9% in 2000 naar 3,5% in 2011.(RIVM)

Nou ja inactief wil ik me ook niet noemen. Maar om tot de groep te behoren die voldoet aan de NNGB moet ik nog aardig mijn best doen, moet ik eerlijk bekennen.

Hoe word je actiever?

Je kan natuurlijk gaan sporten. Het hardlopen pak ik weer op. En ik moet zeggen dat is héérlijk. Maar dat besef ik me altijd pas achter af. Wandelen is vooral met een winterzonnetje erg lekker. Dus gaan mijn vriend en ik in het weekeinde heerlijk burgerlijk een rondje lopen achter de kinderwagen. Maar je bent vaak een groot gedeelte van de dag op je werk. Is het niet veel handiger om tijdens die uren meer te bewegen? Mijn oplossing: microbreaks en het speelkwartier.

Speelkwartier?
Ja, maak van bewegen weer fun! En dat kan met bijvoorbeeld een hoelahoep. Of met touwtje springen, hinkelen, basketbal of een wii fit. Het klinkt misschien wat vreemd maar het zijn simpele manieren om in korte tijd lekker te bewegen, je buikspieren te trainen en niet onbelangrijk te lachen met collega’s. Wij zeuren over kinderen die te veel binnen zitten tegenwoordig. Maar wij werkende Nederlandse doen niet veel anders. Geef het goede voorbeeld!

Wat neem ik mee van deze maand?

  1. Plan zondag avond je sport/beweeg momenten in voor die week.
  2. Ga ’s morgens sporten in plaats van ’s avonds. Heerlijk begin van de dag. En je kan het maar gedaan hebben want ’s avonds komt het er toch niet van.
  3. Deel waar je mee bezig bent. Support is belangrijk. Dus deel je goede voornemens met je partner of collega of goede vriendin.
  4. Beweeg tijdens de dag door: ga lekker zelf koffie halen, neem de trap, kijk hoelahoepend het journaal, doe microbreaks of zet eerst je auto thuis en ga lopend je kind ophalen bij de opvang. Wil je nog meer mogelijkheden om de hele dag te bewegen? Creëer een beweegbare werkplek 

Voel ik me vitaler?
Ja, een rondje lopen na het eten geeft me meer energie dan op de bank neerploffen.

Nog niet overtuigd en op zoek naar leuke manieren om 200 calorieën te verbranden? Kijk eens naar dit ludieke filmpje

Volg #1maandanders ook via Twitter met deze #. Maart gaat over dankbaarheid

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.