Meteen naar de inhoud

1 maand anders- voor meer vitaliteit

1 maand anders

De koekjes gingen wel heel makkelijk naar binnen. Als kersverse moeder was ik de afgelopen maanden veel thuis met de koektrommel binnen handbereik. Onopgemerkt ging ik steeds meer snoepen. Ik bedoel echt onopgemerkt want soms vroeg ik me af ‘heb ik nu net wel of geen koekje op?’. En dat begon me mateloos te irriteren.

Daarnaast heb ik me wel eens energieker gevoelt. Dus op 2 januari dacht ik: Hier gaat iets veranderen! Want ik wil gaan voor vitaliteit. Mijn doel is om dit jaar elke maand 1 ding anders te doen, wat helpt om mijn vitaliteit te verhogen. Die ervaringen en tips deel ik graag.

Gedrag veranderen is niet makkelijk. Het helpt om het klein en overzichtelijk te houden. 1 maand is een prima start. Wat ook helpt is om het doel wat je hebt uit te spreken. Mijn vriend is de eerste die ik hierin betrek. Hij kan ook een handige steun zijn. Daarnaast stuur ik uiteraard een tweet de wereld in. Zo die stok achter de deur staat! Vind jij gedragsverandering ook lastig? Bekijk dan dit filmpje voor tips.

De maand gaat in

Op 2 januari gaat mijn eerste maand ‘anders doen’ van start. Ik eet deze maand geen suikers. Praktisch betekent dat geen koek, snoep chocolade, gebak, ijs, toetjes, zoet beleg en honing. Maar ook geen frisdrank of sap uit pak en geen zoetjes in de koffie.

Discipline: Zeg nee nee nee

Je hebt van die momenten dat je verlangt, smacht en bijna schreeuwt om SUIKER. Herkenbaar? Zelf ervaar ik dit zo rond 10 uur als ik een kop thee drink, maar ook na het avond eten. Dan ga ik door het huis ronden schuifelen en kasten open trekken. Ik wil IETS. Op die momenten is discipline belangrijk. Het lukt me om de suikers te weerstaan en heb alternatieven gevonden zoals rauwkost en noten. Oké oké ik heb wel eens gezondigd maar die momenten zijn op twee handen te tellen. Niet slecht toch?

Wat levert het me op?

Meer energie? Nee helaas niet. Aangezien ik nog kolf is het lastig te bepalen waar mijn energie afnamen door komt. Je hoort mensen die aangeven na het eten van suikers last te hebben van een suikerdip. Ik ervaar dat niet zo sterk. En merk deze maand ook niks anders dan anders. Misschien moet ik daarvoor ook koolhydraat rijke producten zoals brood, pasta en aardappelen laten staan. Echter dat gaat mij te ver. Wat me wel opvalt is dat mijn stoelgang verbetert is. Waarschijnlijk omdat ik meer vezelrijke tussendoortjes eet.

Oké deze ‘1 maand anders’ heeft niet geholpen om me meer energie te geven en mijn vitaliteit te verhogen. Maar wat heeft het me dan wel opgeleverd? Door op zoek te gaan naar alternatieven ga je nieuwe dingen proberen en nadenken over je voeding. Het gaat dus om bewustwording. Het uitproberen van nieuwe dingen spreekt ook je creativiteit aan. Iets wat mij wel lol en voldoening geeft. Zo vond ik havermout pap echt niet lekker maar ben ik nu aan het proberen om er muffins en koekjes van te maken. En opeens hoor je dat veel mensen ermee bezig zijn. Je krijgt tips en recept ideeën. Het zorgt voor leuke gesprekken.

Wat neem ik mee?

Deze maand heb ik dingen anders gedaan. Maar wat neem ik mee en blijf ik ook na deze maand anders doen? Misschien helpen deze tips jou ook.

* Probeer dingen eens zonder suiker te eten. Zo blijkt cappuccino ook prima te smaken zonder suiker en de yoghurt ook zonder honing. Het is even wennen maar na een maand weet je niet beter.
* Meer variatie in je brood en beleg. Kies ook eens voor volkorenbrood, spelt of roggebrood.
* Stop met het eten van koekjes op standaard momenten. Koekjes vullen niet en de gewoonte zorgt ook dat je er niet écht van geniet.
* Kies voor voedzamere alternatieven zoals gedroogde pruimen en abrikozen, noten (niet te veel i.v.m. hoge vetgehalte ), rauwkost (wortelen, paprika of tomaatjes). Of muffins van havermout, fruit en kaneel.
* Ga nieuwe dingen ontdekken. Mijn ontdekking: haringkoninkjes. Lekkere vet visje voor maar 70 cent. Een verantwoord tussendoortje op vrijdag middag als ik boodschappen doe op de markt.

Nu genieten van chocolade!

De suikerhoudende tussendoortjes mogen van mij verdwijnen want ik heb heerlijke alternatieven gevonden. Gaat de suiker helemaal verdwijnen? Nee. Na 2 februari eet ik zeker weer suiker. Wel minder en ga ik meer genieten van mijn chocolade. Dat wordt écht een verwen momentje!

Ik ben wel benieuwd of jij ook je voedingspatroon hebt aangepast. Wat brengt het jou? Misschien heb je nog recept ideeën bijvoorbeeld met havermout. Ze zijn welkom! 

Ps Ik ben geen voedingsdeskundige en deze blog is ook niet bedoeld om voedingsadvies te geven. Wil jij wel professionele hulp om je voeding te veranderen? Dan kan ik deze voedingsdeskundigen aanbevelen:
Maike Berghuijs
Merel Uiterwaal
Liesbeth Oerlemans 
Paulien Kimm

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.